torsdag 26 maj 2016
tisdag 24 maj 2016
...söker ett hemland.
Tänk att flyta sommardagar
Doften av asfalt i ditt hår
Alabamas blinda pojkar sjunga
Tänk en gospelbåt
Tänk nånstans där man inte ifrån
Tänk att vakna varje dag som ny
Zagajewskis vackraste rader
och blått blod till alla dom som vill ha
Tänk körsbärsfärgen när det blommar
Tänk fregatten ett stenkast därifrån
Tänk att lämna just när dimman kommer
Tänk städer som är dina allihop
Tänk att alltid va på väg...
Tänka att flyta sommardagar
Doften av asfalt i ditt hår
Tänk en ängels vinge fladdra till nånstans
Som sagor som du knappt kommer ihåg
Tänk regn över raffinaderierna
Å predikanternas frommaste ord
Sjung skepp, kommer utanför ditt fönster
Just där floden vänder om mot Salvatore
Tänk att alltid va på väg...
(Thåström - Alltid va på väg)
Heb 11:13 - 16
Doften av asfalt i ditt hår
Alabamas blinda pojkar sjunga
Tänk en gospelbåt
Tänk nånstans där man inte ifrån
Tänk att vakna varje dag som ny
Zagajewskis vackraste rader
och blått blod till alla dom som vill ha
Tänk körsbärsfärgen när det blommar
Tänk fregatten ett stenkast därifrån
Tänk att lämna just när dimman kommer
Tänk städer som är dina allihop
Tänk att alltid va på väg...
Tänka att flyta sommardagar
Doften av asfalt i ditt hår
Tänk en ängels vinge fladdra till nånstans
Som sagor som du knappt kommer ihåg
Tänk regn över raffinaderierna
Å predikanternas frommaste ord
Sjung skepp, kommer utanför ditt fönster
Just där floden vänder om mot Salvatore
Tänk att alltid va på väg...
(Thåström - Alltid va på väg)
Heb 11:13 - 16
söndag 22 maj 2016
Coup de Grace II
Om inte vetekornet faller ner i jorden,
Om inte trädet låter löven fall om hösten,
Om inte människan ger sin vilja till den Högre,
Blir ensamhet, svaghet och tillkortakommande bestående...
Om inte trädet låter löven fall om hösten,
Om inte människan ger sin vilja till den Högre,
Blir ensamhet, svaghet och tillkortakommande bestående...
torsdag 19 maj 2016
Under konstruktion
Från Hjärta utgår Livet enligt Ordspråksboken,
Liv levs från insidan och ut,
inte utifrån relationer, omständigheter, samhälle eller genom andra,
utan genom övertygelse, intentioner, tankar, värderingar,
vad Hjärtat är fullt av säger munnen enligt Evangelierna,
våra Ord blir en våg där våra Liv vägs,
våra Ords mening är Livets beståndsdelar,
Orden avslöjar Hjärtats innehåll,
frågan blir således:
Vad finns i Hjärta och hur kom det dit?
Liv levs från insidan och ut,
inte utifrån relationer, omständigheter, samhälle eller genom andra,
utan genom övertygelse, intentioner, tankar, värderingar,
vad Hjärtat är fullt av säger munnen enligt Evangelierna,
våra Ord blir en våg där våra Liv vägs,
våra Ords mening är Livets beståndsdelar,
Orden avslöjar Hjärtats innehåll,
frågan blir således:
Vad finns i Hjärta och hur kom det dit?
måndag 16 maj 2016
Reflektion över skolans värld
Jag är lärare. I en skola. I en småstad.
Skolan; kritiserad, analyserad, undersökt, debatterad...
...och dessa stackars elever, som går i denna skola. Hur skall de förhålla sig till denna skola? Vad skall de tycka, känna och förvänta sig av sin skola?
Hur skall det gå bra för mig, i en sådan skola?
I det jag skrivit ovan ligger något farligt och förödande för eleverna på varje svensk skola. En osäkerhet, ovisshet om den skolan jag går på, är bra eller dålig.
För elever är inte dumma. Barn är inte dumma. De hör vad föräldrar säger, vad vuxna säger, vad lärare och politiker säger.
"Skolan är inte tillräckligt bra, och eleverna är inte tillräckligt bra", sjunger vuxenvärldens kör.
Vad skapar detta hos elever?
Det skapar osäkerhet i elevernas miljö, och det skapar osäkerhet i eleverna...
...en osäkerhet, otrygghet som hämmar inlärningen. Med osäkerhet både i och runt sig blir eleverna inte i första hand inriktade på att kunskap och att lära sig i skolan...
...utan de vill i första hand skapa trygghet runt sig.
Denna trygghet söker de inte främst i vuxenvärlden utan bland jämnåriga, för vuxenvärlden har redan dömt ut både deras miljö (skolan) och eleverna själv, med att deras resultat är för dåliga.
De blir helt enkelt utlämnade till sig själva och varandra både i skolan och med sina skolresultat. Och vart det slutar vet vi och det vet PISA också.
Och lösningen då, vad är det?
Uppskatta; först barnen/eleverna, sedan skolan, rektorer och läraren,
...och glöm för alltid i världen inte att uppskatta föräldrarna som skickar det dyrbaraste de har till oss i skolan.
Skolan; kritiserad, analyserad, undersökt, debatterad...
...och dessa stackars elever, som går i denna skola. Hur skall de förhålla sig till denna skola? Vad skall de tycka, känna och förvänta sig av sin skola?
Hur skall det gå bra för mig, i en sådan skola?
I det jag skrivit ovan ligger något farligt och förödande för eleverna på varje svensk skola. En osäkerhet, ovisshet om den skolan jag går på, är bra eller dålig.
För elever är inte dumma. Barn är inte dumma. De hör vad föräldrar säger, vad vuxna säger, vad lärare och politiker säger.
"Skolan är inte tillräckligt bra, och eleverna är inte tillräckligt bra", sjunger vuxenvärldens kör.
Vad skapar detta hos elever?
Det skapar osäkerhet i elevernas miljö, och det skapar osäkerhet i eleverna...
...en osäkerhet, otrygghet som hämmar inlärningen. Med osäkerhet både i och runt sig blir eleverna inte i första hand inriktade på att kunskap och att lära sig i skolan...
...utan de vill i första hand skapa trygghet runt sig.
Denna trygghet söker de inte främst i vuxenvärlden utan bland jämnåriga, för vuxenvärlden har redan dömt ut både deras miljö (skolan) och eleverna själv, med att deras resultat är för dåliga.
De blir helt enkelt utlämnade till sig själva och varandra både i skolan och med sina skolresultat. Och vart det slutar vet vi och det vet PISA också.
Och lösningen då, vad är det?
Uppskatta; först barnen/eleverna, sedan skolan, rektorer och läraren,
...och glöm för alltid i världen inte att uppskatta föräldrarna som skickar det dyrbaraste de har till oss i skolan.
torsdag 12 maj 2016
tisdag 10 maj 2016
Förklaringsvärde och Helhetssyn
Förklaringsvärde;
perspektivets möjlighet att förklara och möjlighet att hjälpa utifrån valt perspektivet. Alla perspektiv har sina begränsningar och sina möjligheter;
Helhetssyn;
att se på människa utifrån en helhetssyn, alltså hur olika perspektiv kan förklara och hjälpa så att de komplettera varandra för att se människan som en helhet.
Ande och Liv
Att inte förstå, är fruktans början,
mysterier kan skrämma,
själen söker upplysning och stadga,
förenkla komplexa angelägenheter,
försöker greppa, begripa,
att söka fånga drömmen med ord,
tron vill omfamna mystiken,
accepterar förståndets brister,
bejakar det ogripbara,
att se den Osynlige,
att höra med hjärta,
att gå på vatten,
att bröd och vin är kropp och blod.
mysterier kan skrämma,
själen söker upplysning och stadga,
förenkla komplexa angelägenheter,
försöker greppa, begripa,
att söka fånga drömmen med ord,
tron vill omfamna mystiken,
accepterar förståndets brister,
bejakar det ogripbara,
att se den Osynlige,
att höra med hjärta,
att gå på vatten,
att bröd och vin är kropp och blod.
söndag 8 maj 2016
Uppvaknandet
Landet mellan medvetenhet och drömmande,
kvar blir en blek känsla om att själen varit i rörelse under natten,
stillhet sprider sitt behag över sinnena,
sakta rullar tankarna igång,
sakta rullar tankarna igång,
fågelsången utanför vittnar,
levande och medvetet
om att fler gjort samma resa som jag.
dagens omsorger sover fortfarande,
ett fönster mot det bortom är öppet,
hjärtat vänts mot det ändlösa, varat,
jag lever.
måndag 2 maj 2016
Perspektiv på döden
När döden är slutet,
då förenas dödsfruktan med trots.
När döden är slutet,
så är jordelivet allt eller inget.
...där man inser att dödens makt är bruten,
där uppståndelsens under och det nya livet
lyser in, mitt i en värld av död,
där kräver ingen att livet ska vara evigt,
utan man tar för sig av det som livet ger...
Dietrich Bonhoeffer
då förenas dödsfruktan med trots.
När döden är slutet,
så är jordelivet allt eller inget.
...där man inser att dödens makt är bruten,
där uppståndelsens under och det nya livet
lyser in, mitt i en värld av död,
där kräver ingen att livet ska vara evigt,
utan man tar för sig av det som livet ger...
Dietrich Bonhoeffer
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)