onsdag 6 mars 2013

Skillnader på skolor.

Under läsåret 2011-12 arbetade jag som yrkeslärare på HA-programmet i Lidköping. Där fungerade det på ett sätt och man förstod hur de tänkte, hur undervisningen var upplagd och hur lokalerna var utformade och hur de användes.
Detta ledde till uppfattningen hos mig att HA-programmet är det mest teoretiska yrkesprogrammet av alla yrkesprogram. Vilket jag inte har något emot då jag är ganska teoretiskt orienterad som person.

När jag sedan började på min VFU-skola på ett annat HA-program blev jag mycket förvånad och fick bitvis ändra uppfattning. Där var HA-programmet väldigt praktiskt inriktat och teorin inte alls så i centrum som på min tidigare skola. Lokalerna var dessutom väldigt väl anpassa för praktiskt arbete inom handel, vilket det inte var på min tidigare skola.

Att först vara på en skola som var inriktad på teori med praktiska inslag, och sedan på en skola vars inriktning är på praktiska lektioner med teoretiska inslag, upplever jag har berikat min syn på vad HA-programmet kan vara.

Är det ena bättre eller sämre än det andra? Ja det är frågan. Det sociokulturella perspektivet menar att dess går hand i hand, det går inte säga att det ena kommer för det andra.
Det jag saknar, eller rättare sagt skulle vilja se mer utav på båda skolorna, är praktiskt arbete i "skarpt" läge. Alltså då eleverna får vara ute i butiker och arbetsplatser, för att i verkligheten lära sig handlaget och yrket. Något som Säljö i sin bok " Lärande i praktiken - ett sociokulturellt perspektiv." också förespråkar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar