tisdag 12 mars 2013

I vilken tid...

Det är alltid spännande att reflektera över den litteratur vi läser och försöka sätta in den i den tid vi själva är. Detta är något som författarna ofta göra med tidigare forskning, rön och teorier. Att varje teori, forskning eller varför inte tanke kring t ex lärande är "barn av sin tid.".

Därför bör ju även dagens litteratur och lärande vara "barn" av vår tid. Det jag specifikt tänker på är återigen det sociokulturella perspektivet. Ett perspektiv jag uppskattar och som är ganska heltäckande ang. lärande och kunskap. Den följer och går vidare på vad som tidigare sagts och gjort inom området men bör, som jag tidigare nämnt, vara tankar av vår tid.

Vad är signifikant för vår tid då? Vad innebär den tid vi lever i och hur relaterar den till det sociokulturella perspektivet?
Här skulle man kunna påbörja en större uppsats men jag vill bara nämna några saker jag stött på och tänkt på:

  • När jag ägde ett kafé var det ofta äldre män där och fikade. Diskussionerna var ibland högljudda och inte alltid rumsrena. Ibland kom skolan upp till diskussion, med ett förr och nu resonemang. Ofta nämndes att det som man har haft nytta av i skolan är språk, och då syftar man inte på svenska utan på engelskan man lärde sig och hur bra det var och är att kunna språk och kunna kommunicera med andra människor. Både när man själv är utomlands eller när turister och dylikt kommer hit.
    Det är kanske inte det starkast argument för det sociokulturella perspektivet är barn av vår tid men detta nämndes så många gånger så att jag kom ihåg och reflekterade över det när jag läste boken. Det säger även något hur "vanliga" människor uppskattar språkkunskapen och vilka dörrar det öppnar. 
  • Det andra är det "lilla" projektet i Europa som har byggdes i 50 - 60 år som kallas EU. En av grundpelarna för att bygga denna gemenskap är att överbrygga de språkliga barriärerna inom EU. Alla som är aktiv inom EU har rätt att få allt material, skriftligt eller språkligt, på sitt modersmål. Detta gör man för att man tror att språket/kommunikationen mellan människor och är grunden för förståelse, enhet och gemenskap. Om det verkligen är så skulle man kunna diskutera men vi kan väl i alla fall konstatera att språket kan vara ett hinder för förståelse, enhet och gemenskap.
  • Det tredje lilla argumentet är något som lanserades i Japan för någon vecka sedan. Det var en app till telefonen där man i realtid kunde prata med någon annan på ett annat språk och få det direkt uppläst på sitt eget språk under tiden som man pratade i telefonen.
    Här även hört diskussion om detta på radio och hur detta skulle kunna revolutionera vår kommunikation med andra människor och på ett helt nytt sätt bryta ner språkliga hinder och öka vår möjlighet till kommunikation, lärande och gemenskap.
För mig är alla dessa tre argument något som påvisar att det sociokulturella perspektivet är något som verkligen är något som aktuellt och något som är "helt" rätt just nu. 

Om det alltid har varit så och om det alltid kommer vara så, det tror inte jag i alla fall. 

onsdag 6 mars 2013

Skillnader på skolor.

Under läsåret 2011-12 arbetade jag som yrkeslärare på HA-programmet i Lidköping. Där fungerade det på ett sätt och man förstod hur de tänkte, hur undervisningen var upplagd och hur lokalerna var utformade och hur de användes.
Detta ledde till uppfattningen hos mig att HA-programmet är det mest teoretiska yrkesprogrammet av alla yrkesprogram. Vilket jag inte har något emot då jag är ganska teoretiskt orienterad som person.

När jag sedan började på min VFU-skola på ett annat HA-program blev jag mycket förvånad och fick bitvis ändra uppfattning. Där var HA-programmet väldigt praktiskt inriktat och teorin inte alls så i centrum som på min tidigare skola. Lokalerna var dessutom väldigt väl anpassa för praktiskt arbete inom handel, vilket det inte var på min tidigare skola.

Att först vara på en skola som var inriktad på teori med praktiska inslag, och sedan på en skola vars inriktning är på praktiska lektioner med teoretiska inslag, upplever jag har berikat min syn på vad HA-programmet kan vara.

Är det ena bättre eller sämre än det andra? Ja det är frågan. Det sociokulturella perspektivet menar att dess går hand i hand, det går inte säga att det ena kommer för det andra.
Det jag saknar, eller rättare sagt skulle vilja se mer utav på båda skolorna, är praktiskt arbete i "skarpt" läge. Alltså då eleverna får vara ute i butiker och arbetsplatser, för att i verkligheten lära sig handlaget och yrket. Något som Säljö i sin bok " Lärande i praktiken - ett sociokulturellt perspektiv." också förespråkar. 

tisdag 5 mars 2013

Sociokulturellt persektiv - nygammalt eller antikt?

Jag har under eftermiddagen skrivit några tankar kring hur jag ser på ett sociokulturellt perspektiv som till stor del handlar om hur viktigt språket är för lärandet.
Då jag har viss teologisk bildning faller tankarna på något som skrevs i bibeln för ca 4000 - 3500 år sedan.

"Hela jorden hade samma språk och samma ord."
"De är ett enda folk och har alla samma språk. Detta är bara början. Nu är ingenting omöjligt för dem, vad de än föresätter sig"
1 Moseboken kap 11

Oavsett vad man tycker och tror om bibeln, kan man konstatera att någon för längesedan har haft lika höga tankar om språket och dess betydelse för mänskligheten som Säljö ger uttryck för i sin bok: "Lärande i praktiken - ett sociokulturellt perspektiv."

Intressant...

Som lärarstudent...


Som lärarstudent får man olika uppgifter, dels för att lära sig och ta till sig kunskap men också för att kunna bli bedömd och examinerad.
En sådan uppgift är att skapa en port folio av tankar och reflektioner angående yrkesutbildning och de yrkesämnen som jag kommer att undervisa i. Såhär beskriver läraren min uppgift: 

Gör din egen portfolio där du:
- redogör för och jämföra yrkesutbildningen ur ett tidsperspektiv och med fokus på undervisning,
- beskriver begreppet yrkesämnets didaktik (innehåll, undervisningsformer, principer för bedömning av måluppfyllelse samt betygssättning)
- väljer och motiverar innehåll i de egna yrkesämnenas kurser,
- diskuterar informationsteknikens och digitala mediers roll och möjligheter i den egna undervisningen.

Spännande? 

Ja, faktiskt.

Denna blogg är alltså en del av min lärarutbildning.  

Välkommen!